Przejdź do wersji tekstowej
A++ A+ A A A A A

WYCIECZKA KLAS CZWARTYCH DO WROCŁAWIA, KARPACZA, SZKLARSKIEJ PORĘBY I SKALNEGO MIASTA W CZECHACH

2016.05.30

W dniach 19-21 maja uczniowie klas IV a, IV b i IV c pod opieką wychowawców: Elizy Paszyk, Ewy Spychały, Dąbrówki Tritt oraz rodziców: Katarzyny Cymborowskiej, Marcina Kaźmierczaka, Beaty Perz, Doroty Waroś, Beaty Włodarczak pojechali na wycieczkę do Wrocławia, Karpacza, Szklarskiej Poręby i Skalnego Miasta w Czechach.

Pierwszego dnia zwiedzaliśmy wrocławskie Stare Miasto, spacerowaliśmy po wrocławskich mostach, podziwialiśmy starą zabudowę i odnowione kamieniczki, a w okolicach Starego Rynku uzbrojeni w aparaty fotograficzne szukaliśmy wrocławskich krasnali. Następnie pojechaliśmy do Wrocławskiego Ogrodu Zoologicznego, gdzie mogliśmy oglądać liczne gatunki zwierząt z całego świata. Atrakcją dla dzieci było m.in. karmienie pawianów czy wizyta w słynnym afrykarium – miejscu, w którym w akwariach i basenach możemy spotkać różne ekosystemy związane ze środowiskiem wodnym Czarnego Kontynentu. Z podwodnego, akrylowego tunelu mogliśmy podziwiać przepływające nad naszymi głowami rekiny, płaszczki i inne duże ryby.

Wieczorem pierwszego dnia wycieczki dotarliśmy do Karpacza, który mogliśmy bliżej poznać dnia następnego. Spacerując po mieście, podziwialiśmy pensjonaty kurortu. Odwiedziliśmy Świątynię Wang, czyli drewniany kościółek ewangelicki, sprowadzony z norweskiego miasteczka Vang przez króla Prus Fryderyka Wilhelma IV w połowie XIX wieku. Udaliśmy się także na górską wyprawę szlakiem prowadzącym przez Karkonoski Park Narodowy, poznając przy tym historię Karkonoszy oraz gatunki karkonoskiej flory i fauny. Mogliśmy przejść także po zaporze na rzece Łomnica.

Drugiego dnia wycieczki udaliśmy się również do Szklarskiej Poręby, gdzie spacerowaliśmy wzdłuż rzeki Kamienna, podziwiając przepiękną okolicę i liczne wodospady. W Chacie Walońskiej „Juna” zapoznaliśmy się z wielowiekową tradycją poszukiwaczy skarbów gór – Walończyków. W salach z wielobarwnymi minerałami i kamieniami półszlachetnymi mogliśmy poznać historię regionu i tradycje walońskie. Najdzielniejsi z nas przeszli Próbę Pokory w dybach oraz Próbę Czterech Żywiołów w mrocznych, kamiennych podziemiach, zdobywając Pierwszy Stopień Wtajemniczenia Walońskiego. Wystawę minerałów z całego świata mogliśmy oglądać także w Galerii Minerałów w Karpaczu.

Trzeciego dnia wyjechaliśmy za granicę – do Czech. Adršpach, czyli Skalne Miasto  to przepiękny teren złożony z licznych skał zbudowanych z piaskowca. Oglądać mogliśmy dziwy natury: strzeliste skały kształtami przypominające konkretne formy. Płynęliśmy też łodzią po jeziorku otoczonym skałami.

Wycieczka ta to również forma realizacji zadania w ramach  innowacji pedagogicznej „Z ekologią na ty”, dotyczącego poznawania ekosystemów świata. W związku z tym w programie wycieczki znalazło się Zoo i Afrykarium we Wrocławiu, pobyt na terenie Karkonoskiego Parku Narodowego oraz podziwianie elementów przyrody nieożywionej w  „Skalnym Mieście” na terenie Czech.

Wszyscy jesteśmy zachwyceni wyjazdem. Słońce towarzyszyło naszym wędrówkom prawie cały czas. Do domu, do Wronek wracaliśmy – mimo zmęczenia – w bardzo dobrych humorach, z pieśnią na ustach.

Serdeczne podziękowania w szczególności za opiekę i życzliwość należą się Rodzicom, którzy pojechali na wycieczkę w roli opiekunów. Dzięki ich pomocy bezpiecznie i sprawnie mogliśmy przemierzać górskie szlaki. Dziękujemy także Fundacji Kresowej Polonia, która zorganizowała dla nas tak wspaniałą wycieczkę.