Przejdź do wersji tekstowej
A++ A+ A A A A A

Debata na temat dobrego wychowania

2016.10.24



W piątek 14 października 2016 r. odbyła się w naszej szkole debata na temat dobrego wychowania. Brali w niej udział uczniowie klas czwartych A, B i C. Wcześniej na godzinach z wychowawcą omówiliśmy problem – czy warto być dobrze wychowanym.

Na początku debaty zasiedliśmy po przeciwnych stronach. Uczniowie, którzy zasiedli po prawej stronie mieli dowieść, że warto i trzeba być dobrze wychowanym. Natomiast ci, którzy zajęli miejsca z lewej strony, mieli za zadanie udowodnić, że nie warto przestrzegać zasad savoir – vivre, czyli dobrych manier. Z lewej strony padło nawet dość sporo argumentów, np. że „to jest wygodne”, „nie muszę słuchać, ani martwić się o innych”, „można więcej czasu poświęcić dla siebie”, „nie trzeba używać magicznych słów: dziękuję, proszę, przepraszam”. Natomiast zwolennicy dobrego wychowania dzielnie bronili swojego stanowiska i przytaczali m.in. takie argumenty, że „osoby dobrze wychowane mają więcej przyjaciół”, „ są dobrze postrzegani przez innych”, „nie są egoistami”, „ładnie się wyrażają”, „umieją się ładnie zachować w różnych sytuacjach”, itp.

Jeszcze przed debatą ustaliliśmy, że nie krytykujemy siebie nawzajem, że każdy ma prawo do własnej opinii. Dlatego też przestrzegaliśmy zasad kulturalnej dyskusji, uważnie słuchaliśmy wypowiedzi innych, nie krytykowaliśmy nikogo. Nasze argumenty „za” i „przeciw” zapisywaliśmy na tablicy.

Bardzo szybko minął nam czas debaty, a pomysłów jeszcze mieliśmy mnóstwo. Na końcu  doszliśmy do wspólnego wniosku, że WARTO BYĆ DOBRZE WYCHOWANYM. Nie może przecież być inaczej.